lördag 6 december 2008

Skönheten och odjuret

Många flickor får Disney-prinsessorna som idoler. Det är en av dessa eller flera som de ser upp till och de vill leva som dessa prinsessor, få en prins som kommer och räddar dem.

Jag önskar att min dotter (om jag får någon) ska ta Belle i Skönheten och odjuret till sin idol om hon väljer någon av prinsessorna. Törnrosa är nog den vanligaste och sen kommer Snövit. Men jag föredrar Belle.

Hon söker inte efter kärlek i ett snyggt yttre och en muskolös kropp, hon ser till insidan. Hur är "prinsen" på insidan? Hon lär känna Odjurets personlighet och lär honom att öppna sitt hjärta och inte vara osäker. Belle blir kär i Odjuret för att han är en underbar person och är snäll, omtänksam. Hon häver hans förtrollning när hon blir kär på riktigt i honom för att han är han, inte en stor, snygg karl med muskler.

Jag hoppas att min dotter kommer att ta efter såna egenskaper istället för att titta på utsidan och träffa elaka killar... Jag vill bara hennes bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar