tisdag 15 april 2014

På sin pappas födelsedag föddes våran dotter

Ola fyller 28 år idag! Grattis älskling! <3
BF+6! Vecka 40+5! <3

Är inne på förlossningen vid 7.30. Sitter med ctg och allt är helt lugnt idag. Det är knappt någon inlagd så det är väldigt tyst jämfört med dagen innan.
När läkarna och barnmorskorna kommer in i rummet berättar dem att idag blir jag igångsatt. Det var redan bestämt från deras sida. Kände mig både nervös och tacksam.
Fick äta lite frukost innan allt drog igång.

9:15 - sattes skalpelektrod på bebis huvud för att göra hål på hinnorna (gick inte med "virknålen"). Jag var då öppen 3 cm och tappen var mjukare.
10:15 ca - får värkstimulerande dropp för att få igång värkarbetet då jag har för dåligt med värkar trots att vattnet gått.
11:00 - känner av värkarna som är kraftiga och regelbundna.
12:15 ca - är öppen 5 cm och lite kant kvar. Får då ställa mig upp vid ett ståbord. Orkar bara stå upp i ca 4 värkar innan jag blir alldeles kallsvettig och känner mig svimfärdig. Värkarna blir väldigt intensiva när jag ställer mig upp och trycket neråt ökar.
12:30 - känner hur värkarna börjar gå över till krystvärkar. Kollas igen - nu är jag öppen 10 cm och utan kant. Bara att köra!
12:39 - föds våran lilla flicka! <3 51 cm lång, 3710 gram lätt och 35 cm runt huvudet. Helt perfekt och alldeles underbar!

Det blev en väldigt snabb och intensiv förlossning men väldigt bra.

2 kommentarer: