måndag 27 oktober 2014

Sammanfattning med Molly

Graviditeten:

Vilka var dina favorit kläder?
 Hade många fina tröjor och ett par fina mammabyxor men det var skönt att hoppa i ett par mjukisbyxor också.
Vad var din/dina favorit rätter? Mazariner. = )
Vad var dina/din favorit dryck? Coca Cola.
Vad tyckte du inte om? Jag vet inte riktigt.
Var det någon favorit rätt som ändrades? Det gick lite i perioder vad man gillade och inte gillade.
Vad var du mest sugen på? Mazariner.
Hade du halsbränna?
 Kanske sista månaden. Men annars väldigt lite halsbränna jämfört med de två tidigare graviditeterna.
Hade du sammandragningar? De sista veckorna bara, väldigt lite sånt.
Mådde du illa? Från och till på morgonkvisten de första två månaderna kanske.
Vilken sovställning var bäst? Ryggen men ju större magen blev desto svårare blev det.
När var din BF dag?
 9 april 2014. 
Gick du över tiden? Ja, 6 dagar. 
Hur mycket gick du upp i vikt? ca 10 kg. 
Hade du mycket vätska i kroppen? Mot slutet hade jag nog det i fötter och händer.
Hur var ditt psyke? Jag mådde bra under större delen. Mest mot slutet som jag mådde dåligt psykiskt.
Gnällde/klagade du? Mest i slutet.
Vad trodde du det var för kön? Ingen aning.
Visste du vad det var för kön? Ja, fick reda på det på Rutin ultraljudet. 
Hur låg ditt SF mått? Låg på medel.
Var du rädd för något? Att bebisen skulle dö eller vara sjuk.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Planerad och kontrollerad, att jag skulle vara på sjukhuset när det satte igång.
Hur ser du på graviditeten idag? Den var bra. = )

Förlossningen: 


När började din förlossning? Klockan 9 den 15 april 2014.
Hur började den? Jag var på sjukhuset, de stack hål på hinnorna så att vattnet gick.
När åkte du/ni in till förlossningen? Vid 7 ungefär då vi skulle vara på sjukhuset vid 7:30.
Varför? För att åka in på en undersökning för att se om jag kunde bli igångsatt.
Vem/vilka åkte du in med? Ola. 
Fick du/ni åka hem igen? Nej, inte den dagen och hade vi fått det hade jag blivit helt galen. 
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Eksjö BB.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 3 cm.
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? CTG, stack hål på hinnorna, värkstimulerande dropp, regelbundna värkar i ca en timme, stå upp med ståbord en liten stund, krystvärkar och sen var hon ute.
Vilka/vilken var med under förlossningen? Ola, tre barnmorskor, en läkare som tittade in en gång.
Tog du nått smärtstillande? Nej, inget alls. 
Grät du? Ja, av chock när allt var färdigt.
Vad tyckte du var jobbigast? Att det gick lite snabbt.
Var du rädd för något? Att jag inte skulle få min igångsättning.
Hur lång tid tog det? 3 timmar och 39 min sen vattnet gick men det tog 1 timme och 39 minuter från regelbundna värkar.
Hur ser du på förlossningen idag? Jag är så otroligt glad över att ha fått igångsättning och att jag fick en kontrollerad förlossning utan oro för yttre omständigheter.

Barnet: 
Vad blev det för kön? En flicka. 
Hur mycket vägde barnet? 3710 gram. 
Hur lång var barnet? 51 cm. 
Vad var huvudomfången? 35 cm.
Hur mådde barnet? Hon mådde jättebra, en riktig liten argbigga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar