fredag 31 augusti 2012

En dag på akuten

Det som skulle bli en lugn hemmadag blev en lång dag med stressigt inslag.

Viggo har haft stora problem med sin hosta. Han äter inte som han ska och han får inte sova varken dag eller natt. Ringde barnmottagningen men där fanns ingen läkare idag. Så det blev en tripp till Barnakuten, denna helgen också. Barnens farmor körde mig och passade Neo. Tack! Det gjorde massor. Viggo undersöktes. Hans syresättning var inte bra men jag vet inte hur dålig, hans lungor pep när han andades, hade massa slem, röd i halsen och massor av problem med att hosta. Han fick inhalera ventoline och fick kortison. Efter det kollades syresättningen igen men den hade inte blivit bättre. Han fick med sig en vortexmask med sig hem så vi kan ge han puffar med ventoline när han blir dålig. Även fast han bara haft dessa problem två gånger konstaterades det att han har astma för att det finns i familjen. Är man under ett år ska man ha haft det vid tre tillfällen. Blir han såhär dålig igen och masken inte hjälper fullt ut så ska vi åka tillbaka och då får han antagligen kortison också som vi ska använda i masken. Detta fick hans pappa när han var liten också. Men jag hoppas att detta ska hjälpa våran lilla bebis nu.

När vi kom hem gav jag honom ersättning och efter det började han hosta så då fick han en puff. Det hjälpte något och hostan lugnade ner sig. Men han var väldigt ledsen och vid varje hostning skrek han. Jag gav honom lite jummet vatten för att kanske lindra hans hals lite. Det verkade hjälpa då han blev lugnare och de få hostningar han fick efter det var inte lika onda. Han fick en puff till nån timme senare då han började hosta så att han inte kunde sova.

Nu ligger han bredvid mig i soffan och sover. Han har kunnat sova bra de senaste två timmarna och han har hostat till nån gång. Han är helt utslagen! Jag är helt slut då jag själv är förkyld plus att det gör så fruktansvärt ont i hjärtat att se och höra honom ha såna stora problem. Hosta så att han inte kan sova trots att han är helt utomsig av trötthet och bara kunna äta hälften pga allt slem. Nu håller jag tummarna stenhårt för att natten ska bli bättre än den förra och jag kommer ha masken bredvid mig ifall han får problem. Emellanåt idag har jag bara velat gråta och ge upp men jag måste ju finnas där för att försöka lindra och trösta min bebis. Inte lätt har det varit med Neo som varit lite extra jobbig mot mig emellanåt idag. Tur att farmor fanns där och kunde underlätta lite åt mig.

Det är dags att sova nu. Snälla ge mig lite fler timmars sömn inatt tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar