söndag 26 augusti 2012

Helgen som gått.

Ja, nu var denna helgen slut. Det har hänt lite saker.

I fredags var vi på marknad i Nässjö. Det var mest samma saker i varje stånd - kläder, godis och väskor. Inte alls roligt. Men Neo fick en ballong med Mario, en tröja med Angry Birds och en helikopter som låter och snurrar runt. Han var nöjd! Jag gick till garnaffären och köpte lite mysiga garner. Träffade på Olas kusin och hans familj. Deras dotter är nästan exakt en månad äldre än Viggo. Kvällen blev lugn. Viggo hade feber som gick upp och ner. Som mest hade han 38,7 i temp. Han var mer trött än vanligt men åt bra och lekte bra emellanåt.

Lördagen var tänkt som en lugn dag då Neo börjat snora och Viggo hostade och rosslade. Men så hände olyckan. Neo busade i soffan med en filt. Sen mitt i allt halkade han ner från soffan och slog i bordet. Han hade jätteont! Han grät våldsamt och skrek massor. Han kunde knappt sitta still i min famn. Han hade slagit upp örat. Ett jack i örat hade det blivit. Det blödde en hel del och det plåster jag lyckades sätta dit blödde igenom rätt snabbt. Jag ringde in till akuten och frågade om vi skulle komma in. Det kunde vi om vi ville. Så det blev en resa till Jönköping. Åt mat på McDonalds först. Satt på akuten ca en timme. Det blev tre tejpbitar på örat för att hålla ihop det och han fick ett klistermärke som belöning. Han var duktig även fast han inte alls tyckte om att någon rörde vid hans onda öra. Så det blev en del svett och tårar den gången också. Vi åkte och handlade lite efteråt och Neo fick både glass och godis som belöning. Ingen fick komma i närheten av hans öra resten av kvällen. Det märktes att han hade ont. Han blev ledsen massor av gånger under resten av dagen, man tyckte så synd om honom. När han skulle sova råkade han lägga sig på det onda örat och började gråta. Försökte förklara att han skulle lägga sig på andra örat och när han gjorde det gick det bättre. Jag förberedde mig på en natt med en hostade bebis och en ledsen pojke. Men bägge barnen sov bra!

Idag har vi varit hemma. Det har regnat mest hela tiden. Neo har blivit klippt då det är fotografering på dagis på tisdag. Denna gången gick det riktigt bra då Neo satt still. Tvättade rent hans sår då det var rätt mycket torkat blod runt såret och det hade börjat blöda igenom tejpen. Så det blev tvättning och sen la jag på en ny tejp för att han inte ska få upp såret igen. Får se hur det ser ut imorrn.
Neo snorar massor fortfarande och Viggo hostar, rosslar och klöks. Men nu har vi kört med Ventoline regelbundet sen första hostningarna på Viggo så hostan är inte så farlig. Det är just när han sover som han kan hosta en del men det är långt ifrån hur det var sist då vi va på akuten. Han sover bra på nätterna än så länge och hoppas att det håller i sig.

Strax ska jag sova. Virka lite till bara och sen får det va nog. Ola jobbar förmiddag så jag är själv med barnen på dagen. Får se vad vi hittar på för kul.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar