måndag 2 april 2012

Neos minne och färdigheter.

När jag höll på och ta på Neo kläderna strax innan vi gick till dagis tittade han på Disney Junior. Det var Timon och Pumba - Neo börjar gilla dem mer och mer. = ) Jag började sjunga på vinjetten då det var Hakuna Matata-låten och Neo började sjunga han med. Han kunde varje mening rätt som jag sjöng och som de sa på tvn.

Han sjunger jättebra. Innan han kunde prata så bra som han gör nu så sjöng han bättre och renare än vad han kunde prata. Det sa de på dagis med. När han pratade så fick han inte ur sig orden utan det blev bara otydliga ramsor, grekiska som vi kallade det. Men när han sjöng så var varenda ord så pass rena att man hörde vad han sjöng. Så fantastiskt! Men det jag är mest förvånad över är hans minne. Han snappar upp sånger, repliker och uttryck väldigt snabbt. Lägger dem på minnet och helt plötsligt kläcker han ur sig dem. Det känns ungefär som att han är tyst fram tills dess att han kan en sång. För när vi har fått höra honom sjunga så är det inte bara en rad hit och dit först utan det är en hel sång på en gång.

Jag är så stolt över min son! Jag är så glad över att få se och uppleva hans färdigheter. Han är duktig på att minnas saker och ting - sångtexter, repliker, olika uttryck. Han kan räkna upp till 20, även från 10 till 0 - helt spontant. Han känner igen siffrorna 0-20 när han ser dem. Han kan hela alfabetet (rabbla) och han kan känna igen och namnge bokstäver när han ser dem. Han kan även säga såhär: A som i Apelsin, B som i Banan osv. med alla bokstäverna i alfabetet. Det kan vara inlärt men även där spelar hans minne in. Men nu övar vi på att han ska lära sig andra ord för varje bokstav - t.ex. våra namn: N som i Neo, O som i Ola, V som i Viggo, C som i Carolina. Ibland går det och ibland inte. = ) Men jag är lika glad ändå.

Hoppas att han får någon nytta av sitt minne och att det håller i sig tills han blir äldre.

Jag älskar honom så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar